+32 2 688 38 40 info@justia-law.be

ALGEMENE VOORWAARDEN

Wij danken u voor het vertrouwen  dat u in ons stelt. Vooraleer de behandeling van uw dossier  aan te vatten,  willen we u wat belangrijke informatie meegeven. Het zijn tevens de algemene voorwaarden van ons kantoor.

Deze algemene voorwaarden en bepalingen die JUSTIA en haar advocaten hanteren kan u ook raadplegen op www.justia-law.be.

 

  1. Uw advocaat en zijn kantoor

U vertrouwt uw dossier toe aan JUSTIA. JUSTIA is een burgerlijke maatschap tussen Mr. Maika DE SPIEGELEER en Mr. Laure VERSTRAETE, beiden advocaat in België en ingeschreven aan de balie van BRUSSEL.

Het kantoor is gevestigd te 3090 OVERIJSE – Gebroeders Danhieuxstraat 6

Het bijkantoor van Mr. VERSTRAETE is gevestigd te 1731 ZELLIK, Jan Leostraat 10.

Mr. Maika DE SPIEGELEER met de Comm.V. MaDius  en Mr. Laure VERSTRAETE in eigen naam, werken als vennoot in de burgerlijke maatschap JUSTIA, een associatie in de zin van het Reglement van de Orde van Vlaamse Balies van 8 november 2006 betreffende samenwerkingsverbanden tussen advocaten en betreffende eenpersoonsvennootschappen van advocaten.

De zetel van het kantoor is gevestigd te 3090 OVERIJSE, Gebroeders Danhieuxstraat 6.

Het ondernemingsnummer van het kantoor is 0643.902.628.

Per e-mail kan u  het kantoor bereiken via info@justia-law.be.

De beroepsaansprakelijkheid van JUSTIA, van Mr. Maika DE SPIEGELEER, van Mr. Laure VERSTRAETE  en van de advocaten-medewerkers van JUSTIA  is verzekerd bij AMLIN.

De polis die de beroepsaansprakelijkheid verzekert verleent dekking in de volgende landen: in de hele wereld, onder voorbehoud van verduidelijkingen en uitzonderingen opgenomen in de polis B.A. voor advocaten. Zijn echter niet verzekerd, de eisen die tegen de advocaten ingesteld worden in de VS of Canada, of onder de wetgeving of de rechtsmacht van de VS of Canada.

De cliënt vindt de gewone verzekering van JUSTIA voldoende en aanvaardt dat de vergoeding van de schade die hij lijdt ten gevolge van een beroepsfout van de advocaat wordt beperkt tot het bedrag van € 2.500.000 waarvoor de advocaat is verzekerd, onverminderd bijkomende dekking onder verdere verzekering. Deze beperking is niet van toepassing in geval van opzet of grove fout van de advocaat.

Indien de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar de schade niet dekt, zonder dat de advocaat hieraan fout heeft, wordt de schadevergoeding op grond van een beroepsfout van de advocaat beperkt in hoofdsom, kosten en intrest tot een bedrag van € 1.000.

De  advocaat informeert de cliënt dat voor de specifieke behandeling van zijn zaak, voorwerp van deze overeenkomst, een hogere verzekering kan worden afgesloten mits het betalen van een bijkomende premie.

 

  1. Uw advocaat en zijn dienstverlening

U kan bij JUSTIA terecht voor- onder meer- de volgende diensten: het bestuderen en het opvolgen van de zaak, de correspondentie, het opstellen van procedurestukken en van overeenkomsten, het voeren van onderhandelingen, besprekingen met de cliënt, het opzoeken van rechtsleer en rechtspraak, het verstrekken van adviezen, het voorbereiden van pleidooien, bijstand en vertegenwoordiging in rechte voor de rechtbank.

De precieze prijzen van deze diensten variëren onder meer naargelang de aard, de hoogdringendheid en de advocaat die ze levert.

 Indien een uurtarief wordt gehanteerd zal dit aangerekend worden zoals bepaald  hierna onder artikel 4, en, in voorkomend geval in de advocatenovereenkomst.

Het eerste advies, waarbij enkel mondeling toelichting wordt verstrekt, wordt forfaitair aangerekend voor zover de dienstverlening niet langer dan één uur in beslag neemt, en beloopt 75 euro exclusief 21% BTW.

 

  1. Voor informatie of bij klachten

Indien u verdere informatie wenst te bekomen of indien u een klacht heeft kan u Mr. Maika DE SPIEGELEER,  Mr. Laure VERSTRAETE of de advocaten-medewerkers van JUSTIA  bereiken:

via post op het adres: Gebroeders Danhieuxstraat 6  te 3090 OVERIJSE

via telefoon op de nummers 02 688 38 40 en 02 657 99 31

via e-mail op het adres: info@justia-law.be.

 

  1. Wat kost uw advocaat?

4.1. Algemeen

De facturen worden opgesteld op naam van de natuurlijke persoon of rechtspersoon die het kantoor of de advocaat heeft geconsulteerd en voor wie de diensten worden verricht en die wordt geïdentificeerd bij het openen van het dossier.

4.2. Erelonen

Het ereloon dekt de prestaties en de taken uitgevoerd door de advocaat.
Het wordt gebruikelijk berekend op basis van de tijd die daadwerkelijk aan de zaak wordt besteed, behoudens schriftelijke, voorafgaande afwijkende overeenkomst met de cliënt. De prestaties worden aangerekend aan de werkelijk bestede tijd.

De erelonen worden hetzij aan een uurtarief aangerekend, exclusief BTW, dat in functie wordt bepaald van onder meer de moeilijkheidsgraad van het dossier, de financiële draagkracht van de cliënt, de economische belangen die op het spel staan, het dringende karakter van de zaak, …., hetzij aan een forfait of op basis van een percentage van de gerecupereerde schadevergoeding.

De tarieven kunnen jaarlijks worden herzien. Elke wijziging van het tarief zal ter kennis worden gebracht aan de cliënt. In dat laatste geval, en tenzij de cliënt gebruik maakt van zijn recht om een einde te stellen aan de tussenkomst van de advocaat, zullen deze tarieven van toepassing zijn voor de toekomst.

De diensten die JUSTIA  levert worden aangerekend aan een basisuurtarief in functie van de advocaten die de prestaties in het dossier leveren.  Dat basisuurtarief, dat voorafgaandelijk wordt meegedeeld, bedraagt minimaal 135 euro per uur tot maximaal 275 euro per uur, exclusief BTW 21%.

JUSTIA zal de prijs van de diensten die zij voor de cliënt verricht in zijn dossier berekenen volgens de geleverde prestaties die de cliënt getailleerd zal terugvinden op de staat van kosten en erelonen, die hij ontvangt binnen de maand volgend op de geleverde prestaties, voor zover het te factureren bedrag meer bedraagt dan 100 EUR. Zo niet worden de prestaties overgedragen naar de daaropvolgende periode.

Alle facturen en ereloonstaten zijn betaalbaar binnen de 15 dagen en zullen bij niet betaling intresten opleveren gelijk aan de rentevoet zoals bepaald bij wet van 8 augustus 2002.

Het eerste advies wordt binnen de omschrijving onder artikel 2 forfaitair aangerekend aan 75 euro exclusief 21 % BTW.

In overeenstemming met de gebruiken in de advocatuur en in toepassing van artikel 446ter van het Gerechtelijk Wetboek, kan het bedrag van de erelonen dat voortvloeit uit een of andere gekozen berekeningswijze worden verhoogd met een resultaatsereloon dat bij het afsluiten van de zaak aan de eindstaat van erelonen wordt toegevoegd.

Het bedrag van dit eventuele resultaatsereloon wordt in overleg met de cliënt vastgesteld bij het begin van de zaak of op een latere datum, afhankelijk van het resultaat en kan overeenstemmen met een percentage van het behaalde resultaat.

Het totaal wordt berekend op de bedragen, de waarde van de activa, de hoofdsom en de intresten die worden verkregen of waarvan de vordering wordt vermeden door gerechtelijke procedures of minnelijke onderhandelingen.

 

4.3. De kosten

Secretariaatskosten:

De kosten van het secretariaat worden in rekening gebracht en omvatten: opening en sluiting dossier (telkens 50,00 €), dactylografie brieven en pagina’s van de procedure (€11 per pagina).

Gerechtskosten en uitgaven:

In principe worden de gerechtsdeurwaarderskosten rechtstreeks door de cliënt betaald, zonder tussenkomst van het kantoor.

Hetzelfde geldt voor de expertisekosten.

Het kantoor zal daarentegen de andere administratieve kosten voorschieten, zoals griffiekosten, akten van de burgerlijke stand, vertalingen, externe medewerkers, informatie opgevraagd bij het nationale register, etc., die de cliënt op eerste verzoek van de advocaat aan het kantoor terug te betalen.

Verplaatsingskosten zijn ook ten laste van de cliënt en worden vergoed tegen kostprijs, d.w.z. €0,50/km, behalve voor verplaatsingen binnen Brussel.

4.4. Voorschotten

Bij het openen van het dossier kan een voorschot op de kosten en honoraria worden gevraagd.

De betaling van dit voorschot kan – indien gevraagd – een voorwaarde zijn voor de tussenkomst van het kantoor.

Verzoeken om bijkomende voorschotten kunnen vervolgens op geregelde tijdstippen worden verstuurd en in principe minstens op het einde van elke fase van de procedure, wat het mogelijk maakt om de aangerekende prestaties en de daaraan verbonden voorschotten te controleren.

4.5. BTW

Sedert 1 januari 2014 is de BTW met een tarief van 21 % van toepassing op de erelonen en kosten van advocaten, behoudens de uitzonderingen waarin het BTW wetboek voorziet.

4.6. Facturatie

Alle facturen zijn contant betaalbaar.

Indien er meerdere cliënten zijn in hetzelfde dossier, zijn zij hoofdelijk gehouden voor de betaling van de facturen.

Elke betwisting van een factuur moet schriftelijk gebeuren binnen de tien kalenderdagen van de factuurdatum.

Bedragen die niet binnen dertig kalenderdagen na de vervaldatum zijn betaald, brengen van rechtswege en zonder ingebrekestelling intresten op tegen de wettelijke rentevoet vanaf de factuurdatum, waarbij elke begonnen maand verschuldigd is.

De toepasselijke rentevoet is de wettelijke rentevoet indien de cliënt niet onderworpen is aan de tarieven bepaald door de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties.

Bovendien wordt het bedrag van elke op de vervaldag onbetaalde factuur van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met 10% ten titel van conventionele forfaitaire schadevergoeding, met een minimum van € 250 exclusief BTW.

Daarenboven behoudt de advocaat zich het recht voor om geen diensten (meer) te verlenen in het kader van het dossier zolang de betaling van het gevraagde voorschot of van de uitgeschreven factuur niet is gebeurd, onverminderd de uitoefening van enig ander recht of rechtsmiddel.

4.7. Informatie over de rechtsbijstand en de rechtsbijstandsverzekering

De cliënt erkent voldoende op de hoogte te zijn van de mogelijkheid om gebruik te maken van rechtsbijstand.

De cliënt werd eveneens geïnformeerd over het bestaan van verzekeringspolissen voor “rechtsbijstand” die bedoeld zijn om erelonen en gerechtskosten te dekken; hij is uitgenodigd om in zijn persoonlijke polissen te zoeken naar de polis die in zijn voordeel kan worden gebruikt.

In geval van tussenkomst van een derde (rechtsbijstandsverzekering of andere), worden de facturen steeds opgesteld ter attentie van de cliënt en is het de verantwoordelijkheid van de cliënt om de gefactureerde kosten en erelonen te dragen, ongeacht of deze al dan niet door de derde ten laste worden genomen.

In voorkomend geval vraagt de advocaat aan de derde om diens tussenkomst te bevestigen en maakt hij de facturen op naam van de cliënt over met het oog op de betaling.

4.8. Voorzienbaarheid van erelonen

Het is niet altijd mogelijk voor een advocaat om te voorspellen hoeveel tijd hij aan een dossier zal moeten besteden.

De tijd zal onder meer afhangen van de evolutie van het dossier, rekening houdend met de behoeften en zorgen van de cliënt, maar ook met deze van de andere partij(en).

De cliënt kan zelf helpen om de kosten en erelonen van zijn advocaat te beperken door onderhandelingen en een minnelijke schikking aan te moedigen.

Hij wordt ook aangeraden om zo snel mogelijk volledige dossiers en gedetailleerde nota’s, vergezeld van bewijsstukken op te stellen.

Meer communicatie met de advocaat, vooral per telefoon, is een belangrijke factor in het verbeteren van de dienstverlening.

Cliënten worden aangemoedigd om schriftelijk contact op te nemen met het kantoor, per brief  of e-mail.

Alle schriftelijke communicatie zal binnen een redelijke termijn worden beantwoord.

 

  1. Beroepsregels en gedragscodes

Als advocaat ingeschreven aan de balie van Brussel zijn Mr. Maika DE SPIEGELEER, Mr. Laure VERSTRAETE en de advocaten-medewerkers van JUSTIA onderworpen aan de reglementen van de Orde van Vlaamse Balies en die van de Nederlandse Orde van Advocaten te Brussel, die geraadpleegd kunnen worden op http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=87, alsook op www.baliebrussel.be.

 

  1. Buitengerechtelijke geschillenbeslechting – toepasselijk recht- bevoegde rechtbank

Mr. Maika DE SPIEGELEER, Mr. Laure VERSTRAETE en de advocaten-medewerkers van het kantoor zijn onderworpen aan de regeling inzake buitengerechtelijke regeling van geschillen voorzien in Boek XVI van het Wetboek van Economisch Recht.

In overeenstemming met Titel 2, Boek XVI WER kan, in verband met een reeds afgesloten overeenkomst, rechtstreeks een grief worden ingediend of informatie verkregen bij ons op de telefoonnummers 02 688 38 40 of 02 657 99 31 of via e-mail op info@justia-law.be.

In overeenstemming met Titel 4 van Boek XIV WER kunnen aanvragen of klachten ook worden ingediend bij de Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur (OCA), de gekwalificeerde entiteit bevoegd voor de buitengerechtelijke regeling van geschillen tussen consumenten en advocaten.

De OCA is opgenomen op de lijst van gekwalificeerde entiteiten die kan worden geraadpleegd op de website van de F.O.D. Economie, K.M.O. en middenstand.

De OCA is bevoegd voor klachten die betrekking hebben op de dienstverlening van de advocaat. Klachten worden bij voorkeur online ingediend aan de hand van het elektronisch klachtenformulier beschikbaar op http://oca.ligeca.be/nl/. Via deze link kunnen aanvullende gegevens van de OCA worden geraadpleegd.

De OCA is gevestigd in de Staatsbladsstraat 8 te 1000 BRUSSEL.

Mr. Maika DE SPIEGELEER, Mr. Laure VERSTRAETE en de advocaten-medewerkers van JUSTIA zijn tevens onderworpen aan buitengerechtelijke geschillenbeslechting, voorzien in volgende gedragscode of reglement: NL Codex 2009 van de Balie Brussel.

U kan meer informatie verkrijgen over de kenmerken en toepassingsvoorwaarden van deze regeling bij www.baliebrussel.be.

De overeenkomst die u met JUSTIA afsluit is onderworpen aan het Belgisch recht.

Voor gebeurlijke geschillen en betwistingen zijn uitsluitend de Nederlandstalige rechtbanken van het arrondissement Brussel bevoegd, evenals het Vredegerecht van het kanton Zaventem-Overijse.

 

  1. Informatie en verwerking van persoonsgegevens

JUSTIA en haar advocaten  informeren de cliënt stipt over de uitvoering van de opdracht en over het verloop van de behandeling van de zaak.

De cliënt geeft stipt en gedurende de gehele duur van de opdracht, desgevallend op verzoek van de advocaat, alle nuttige informatie aan de advocaat.

De cliënt geeft de uitdrukkelijke toestemming aan de advocaat om deze informatie, en desgevallend de persoonsgegevens, gegevens betreffende strafrechtelijke veroordelingen en strafbare feiten en de bijzondere categorieën van persoonsgegevens die hierin begrepen zouden zijn, te verwerken voor een of meer welbepaalde doeleinden zoals omschreven in het voorwerp van de dienstverlening en de taak van de advocaat onder artikel 2.

De advocaat behoudt daarnaast het recht om deze informatie te verwerken met het oog op zijn gerechtvaardigde belangen of deze van derden, de uitoefening van het fundamenteel recht op vrijheid van meningsuiting of informatie en/of de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering.

De cliënt heeft het recht om een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, gegevensoverdraging van zijn persoonsgegevens of verzoek tot intrekking van zijn toestemming of bezwaar op de verwerking van zijn persoonsgegevens aan de advocaat te richten.

De advocaat verbindt zich ertoe om binnen een termijn van een (1) maand de cliënt van een gemotiveerd antwoord op zijn verzoek te voorzien. Afhankelijk van de complexiteit van het (de) verzoek(en) en van het aantal verzoeken kan die termijn indien nodig met nog eens twee (2) maanden worden verlengd. Dit antwoord moet op gemotiveerde wijze aangeven waarom de advocaat (niet) ingaat op het (de) gevraagde verzoek(en) van de cliënt.

De advocaat behoudt zich desgevallend het recht voor een redelijke vergoeding aan te rekenen in het licht van de administratieve kosten waarmee het inwilligen van het (de) verzoek(en) gepaard gaat/gaan.

 

Voor Justia

Maika DE SPIEGELEER

Laure VERSTRAETE